Punktum

« Ça-a-été »

ABOUT

« Ça-a-été »

写真の本質は、それがかつてそこにあった、ということだとロランバルトは言う。

私たちが使い古されたモノや長い時を経過した素材と対峙するとき、この言葉があらゆる思考の基底になる。


The essence of photography is that it was once there, Roland Barthes says. 

These words become the basis of all thoughts when we confront worn-out things and materials that have passed a long time.

« Ça-a-été »
Punctum

Punctum

それは前もって用意されたような一般的関心あるいは礼儀正しい関心(studium)を破壊もしくは分断しようとするものである。

私たちにとって価値のあるものは、偶然にも、私たちを突き刺すように立ち現れる細部にこそ存在している。


It seeks to destroy or divide general interest or courteous interest as prepared in advance.

What is valuable to us is by chance in the details that appear to pierce us.

Punk

21世紀を生きる私たちには象徴的な言葉でしかないかもしれない。

しかしそれは精神においては確実に存在する。

またそれはスタイルに変わっていく。

新しく野心的な何かを、私たちは志向する。


For us living in the 21st century, it may only be a symbolic word.

But it certainly exists in the spirit.

It also turns into a style.

We aim for something new and ambitious.

Punk
Sustainability

Sustainability

しかし無用な破壊や分断は私たちが求めるものではない。

必要性のないものに私たちは手を加えない。

また必要以上の数に私たちが関与することはない。

私たちが必要とするのは新しいモノではなく、新しい価値だ。


But useless destruction and fragmentation is not what we want. 

We don't touch things we don't need. 

We don't get involved in more than we need. 

What we need is not new things, but new values.

Remake

それは私たちにとって重要な技法であり、必然的な選択でもある。

機能しないモノ、廃棄されるモノ、意味を失ったモノ。

あらゆる価値を変換する、あるいは再発見することが私たちの目的だからである。


It is an important technique for us and an inevitable choice.

Things that don't work, things that are discarded, things that lose meaning.

Our purpose is to transform or rediscover all values.

Remake
Typography

Typography

私たちが考えることを他者に伝える時、言葉がなくてはならない。

私たちがモノを作り、メッセージを発信するとき、それと同じくらい重要なのは言葉である。

文字を繋ぎ、それを配置するとき、私たちのデザインは完成する。


There must be words when we tell others what we think.  

Words are just as important when we make things and send messages.  

Our design is complete when we connect the letters and place them.

Hair on Hide

7つのトライアングルピラミッド。

鋭く突き刺すように、多様な方角を指すフォルム。

私たちの全てを込めて、このロゴを保証とする。


Seven triangle pyramids.

Form that points to various directions as if piercing sharply.

This logo is guaranteed with all of us.

Hair on Hide

NEWSLETTER

ロランバルト の著書「明るい部屋」の中で使用した概念”punctum”に由来するブランド名。
文字通り”punc”が”punk”という文字にすり替わり、その反体制的なカルチャーがスタイルソースになることを示唆する。
しかし単なる当時のリバイバルを演出することが目的ではなく、リメイクを中心とした製作方法によるサステイナブルなアプローチや、ラグジュアリーストリートを経過した時代に到来すべきニュースタイルを提示していくことを厭わない。
又、SNSの隆盛で氾濫する安易かつ思考停止した”網膜的”快楽に対しても、多彩なタイポグラフィを通してアイロニカルに応答していく。

Now, a new brand is launched from MAK co., Ltd., Which founded remake brand READYMADE with fans all over the world. The brand “Punktum” is composed mainly of Yuta Nishihara, who worked as an assistant for READYMADE designer Yuta Hosokawa.

A brand name derived from the concept “punctum” used in the book “Camera Lucida” by Roland Barthes. Literally “punc” is replaced by the word “punk”, suggesting that the disorganized culture is a style source. However, it is not just about producing a revival at that time, but is willing to present a sustainable approach with production methods centered on remakes and a new style that should arrive in the era of luxury streets. It also responds ironically through a variety of typography to the easy and thoughtless “retinal” pleasure that floods with social media.